Het Asbest Attest
Een asbestattest (ofwel asbestinventarisatieattest) wordt opgemaakt na asbestinventarisatie van een gebouw door een gecertificeerde asbestdeskundige. Wij zijn deskundigen gecertificeerd voor de opmaak van een asbestinventaris.
In de asbestinventaris staat ondermeer beschreven welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, waar deze materialen zich bevinden in het gebouw, wat de staat is van het asbest en hoe het asbest veilig kan worden beheerd of verwijderd. Deze informatie is belangrijk voor toekomstige kopers van een gebouw om een idee te hebben in welke mate dit gebouw “asbestveilig” is. Daarom dient bij wet een asbestinventaris beschikbaar te zijn en overgemaakt te zijn aan kandidaat kopers van een gebouw alvorens kan worden overgegaan tot ondertekening van een compromis of notariële akte.
​
Wanneer van toepassing?
Vanaf 23 november 2022 heeft u een geldig asbestattest nodig bij verkoop van een gebouw (of een deel van een gebouw) indien u eigenaar bent van het gebouw dat is opgericht voor 2001 en u dit gebouw wenst te verkopen.
De Vlaamse overheid heeft als doelstelling om tegen 2040 Vlaanderen asbestveilig te maken. Vanuit die doelstelling zal het tegen 2032 verplicht zijn voor elke woning (gebouwd voor 2001) om te beschikken over een asbestattest, ook indien de woning niet zal worden verkocht.
Om ook toekomstige huurders van wooneenheden te beschermen tegen blootstellingsrisico’s aan asbest, werkt de overheid momenteel ook aan een wetgevend kader. Vanaf 1 mei 2025 zal het verplicht zijn om voor de gemeenschappelijke delen van panden die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom vallen een asbestattest te hebben.
​
​
​
​